"Twee maanden geleden zaten we nog in de fase van het overdrijven, maar dat is
veranderd”, aldus Hoek in een vraaggesprek met het ANP.

Ban op doemdenken
De topman verwacht nog dit jaar herstel en gematigde economische groei. De
periode van ‘doom & gloom’, ofwel een zwaar pessimistische kijk, is volgens
hem voorbij. "Het lijkt bijna of er is afgesproken geen negatieve geluiden
meer te laten horen”, aldus Hoek.

Delta Lloyd kijkt ondertussen naar de toekomst na de crisis. Daarvoor werden
maandag (plaatselijke tijd) op de prestigieuze Harvard Universiteit in
Boston, een stopplaats van de door de verzekeraar gesponserde Volvo Ocean
Race (VOR), toekomstscenario’s gepresenteerd. "Op basis van de scenario’s
bepalen we onze strategie”, aldus Hoek. ,,Ons doel is dus niet scenario’s
te maken, maar het is een geweldig hulpmiddel.”

Ruim vijftig medewerkers van Delta Lloyd hebben twee scenario’s verder
uitgewerkt. In het zwarte toekomstbeeld escaleren economische problemen. In
de positievere kijk voeren duurzaamheid en respect wereldwijd de boventoon.

Hoek ziet zelf meer in de tweede variant. "Maar daar gaat het niet om. We
proberen ons voor te stellen hoe de wereld er over vijftien jaar uit zal
zien en wat dat betekent voor onze onderneming”, aldus Hoek. ,,Op die
manier kunnen we ons voorbereiden en er in onze strategie al op inspelen.”

Het is de tweede keer dat Delta Lloyd dergelijke scenario's gebruikt om zijn
strategie te bepalen. Op basis van de uitkomst van de toekomstbeelden die
Delta Lloyd in 2004 ontwikkelde, werd besloten niet meer te beleggen in
complexe Amerikaanse producten.

"We hebben toen besloten dat we niet meer van die rommel op onze balans
wilden'', aldus Hoek. ,,Daarom prijzen we ons nu gelukkig. We hebben geen
kapitaalinjectie nodig gehad.'' Delta Lloyd heeft als een van de weinige
grote Nederlandse verzekeraars nog geen beroep gedaan op staatssteun en
verwacht dit ook niet te hoeven doen.

"De kunst is anderen net een stapje voor te zijn'', aldus de topman. "Bij
iedereen draait alles nu om budget. Wij zijn onder meer bezig te werken aan
ons imago en een betere reputatie.'' Delta Lloyd doet dat door campagnes en
sportsponsoring. Sinds vorig jaar is de verzekeraar de Nederlandse deelnemer
aan de mondiale zeilrace VOR.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl